Rondleiden op zeesleepboot De Holland
Rondleiden op zeesleepboot De Holland

Rondleiden op zeesleepboot De Holland

In de herfstvakantie lag de Holland weer in  de haven van Terschelling op zijn oorspronkelijke ligplaats. Dit schip lag daar zodat er rondleidingen gegeven konden worden op dit schip met zijn rijkgevulde en bijzondere geschiedenis. Dit schip is in 1951 in dienst genomen door rederij doeksen als zeesleper die in geval van nood uit kon trekken. De Holland is tussen 1951 tot en met 1976 in dienst van rederij doeksen 400 keer uitgevaren waarvan 161 succesvolle missies die zorgde voor een grote bron van inkomsten op het eiland. Vanaf 1976 is de holland nog een tijd gecharterd door rijkswaterstaat waarna het in 1998 veranderd werd tot een museumschip die door donaties varende gehouden wordt.

Waarom dit met ons te maken heeft komt door het feit dat de stichting Guusjen (de organisatie die de activiteiten op Terschelling voor de Holland organiseerd) elk jaar aan het MIWB vraagt of er vrijwilligers zijn die willen helpen met de rondleidingen. Deze herfstvakantie hebben Tom Schriemer en Ik (Duco Dekker) de rondleidingen gedaan. Dit betekende dat wij alles aan boord de Holland mochten laten zien aan de mensen die we deden rondleiden. Met een tour namen wij allebei een apart groepje mee. De gasten zagen de machinekamer, brug, salon, radiokamer, dekken en de brug die allemaal nog hun originele uiterlijk hebben.

Het mooiste aan de Holland is misschien toch nog wel de problemen waar de scheepsbouwers vroeger mee te maken hadden en welke oplossingen zij hiervoor hadden. Hoe maak je bijvoorbeeld die grote motor die ze nog niet kunnen maken of hoe los ik de stabiliteitsproblemen op waardoor we bijna omkieperen bij een te scherpe bocht. Door die oplossingen in de praktijk te zien door bijvoorbeeld twee motorblokken aan elkaar gekoppeld te zien wat dan het maken van die grote motor mogelijk maakt of door de verlaagde masten en schoorsteen te zien die de stabiliteit verbeteren maakt zorgt ervoor dat de Holland een echt one of a kind schip is die ieder persoon nog een keer bezocht moet hebben.

Waar het dus op neer komt is dat de holland een schip is die je laat merken hoeveel er is veranderd in de zeevaart in zo’n korte tijd. De apparatuur waar we mee werken is nu veel moderner en handiger te gebruiken en een bezoekje aan de Holland geeft ons dus een idee hoe zwaar de bemanning het zal hebben gehad wanneer deze met zware storm moest uitvaren. Laten we dus hopen dat dit schip nog lang zal blijven varen om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen dit schip nog kunnen bezoeken.

 

Duco Dekker